25 april - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Ad Bon - WaarBenJij.nu 25 april - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Ad Bon - WaarBenJij.nu

25 april

Blijf op de hoogte en volg Ad

26 April 2016 | Spanje, Burgos

25 april
Ik  herinner me van lang geleden dat het op 25 april wel eens een roerige dag was in Den Haag. Een dag die voor Molukkers een bijzondere betekenis heeft. Toch ook iets voor ons allen om weer te beseffen welke  belangen van toen nog steeds impact hebben in de beleving van velen. Een bezoek  aan museum Bronbeek is in dit verband zeer de moeite waard, vond ik.
Eindelijk was het vandaag wat het weer betreft een mooie dag. Koud, zeker vanochtend, maar zonnig. De omgeving waardoor de track vandaag ging was ook zeker aantrekkelijker dan we de vorige dagen gewend waren. Bij het haardvuur schoof ik gistermiddag aan bij aan bij een  Duitser. Hij was in between jobs. Hij had er tien jaar Amerika en twee jaar - jawel- Brazilië opzitten. En zocht nu in zijn eigen land werk. Even tussendoor een camino lopen. Hij was wat het landschap betreft benieuwd of het nog mooier zou worden, hij vond tot nu wel mooi,  maar hij noemde streken in zijn eigen land die hij zeker gelijkwaardig vond. Samen met hem en een stel Denen gegeten.  En echt even gememoreerd dat de 24ste april de onderweg overleden Sloweniēr 60 jaar zou zijn geworden. En  het wandelplan voor vandaag gemaakt. De keuze was ofwel 40 km Burgos of dat stuk in tweeën knippen. 40 was te lang en een stukje van 20 is het ook niet. Goede raad was duur. Maar de Reisefűhrer van de Duitser bracht uitkomst. Lopen tot aan voorstad van Burgos, en vandaar de bus. Werd 32 km lopen,  het laatste stuk naar Burgos was sowieso al saai. Dus dat heb ik vandaag gedaan en later bleek ook de Denen. Deze hebben misschien wel weer een uitvaller. Morgen gaan ze even bij wijze van proef een korte etappe met hem lopen. Burgos is nu 'ns echt een mooie stad, soms wat bombastisch maar het heeft wat. Als je daar nog lekker terrasjesweer bij denkt, een aanrader.
Oh ja, de pelgrim van de dag: een Braziliaanse jongeman kwam na 10 km er achter dat hij zijn schoenen vergeten was, hij liep op croques  ( schrijf ik dit goed?). Hij is van Villafranca, dus na de etappe, met de bus zijn schoenen gaan halen. We hebben wat afgelachen, we konden ons van alles voorstellen wat je kon vergeten, maar schoenen??!!!! We lagen  blauw, met de hulp van een glaasje wijn, werd het steeds leuker.

• 26 April 2016 - 17:01

Ruud De Ruiter:

Heerlijk je verslagen te lezen. De ontspanning druipt eraf. Kijk uit naar het volgende verslag.
    Volhouden zo!
    Ruud & Jose'

• 26 April 2016 - 17:40

Marit:

Wat kom je veel Brazilianen tegen. Hebben die zelf geen camino-achtig iets in dat grote land? Fijn verslag weer. En weer heel veel succes morgen, de dag dat NL Koningsdag viert in de kou en vast ook weer veel regen. Geniet!!!

• 26 April 2016 - 19:15

Lucy Bon:

Wie maakt dat graf? En is dat blijvend?

• 26 April 2016 - 21:06

Aad Van Den Berg:

Ja Aad, het huis ziet er nog even verwaarloosd uit. Biedt kansen. Welke route had je anders gelopen? Mijn route boek gaf groen langs Villalval aan.

• 27 April 2016 - 09:39

Jeremias Renjaan:

Het is niet moeilijk om, met je verslagen, mee te genieten Ad of moet ik Geraldinho zeggen? Die drukke RMS-ers stonden afgelopen week bij het Kurhaus, de Indonesische president vebleef daar. De felheid lijkt met de jaren niet echt af te nemen. Ze zijn nu boos omdat iemand hardhandig is aangepakt vanwege het tonen van de RMS vlag. Nu mag een bevriend staatshoofd weer niet beledigd worden!
    Altijd handig zo'n Reisefűhrer, die je in één beweging de goede weg wijst.

Ook ik kijk uit naar je volgend verlag Bapak Mantu...